Založ si blog

Prečo využívať na výletoch mestskú hromadnú dopravu

 

Keď sa veziem s domácimi v autobuse, cítim sa ako jedna z nich. Zároveň mám však zvláštny nadhľad. Vidím viac ako oni. Všímam si, kde autobus zastane. Kto nastupuje. Ako sa ľudia v autobuse správajú. Čo je iné, ako u nás.

Pri cestovaní mestskou dopravou v zahraničí, sa často všetko veľmi podobá tomu, ako to prebieha doma. No práve tu si môžem jazdu naozaj vychutnať. Nepachtím do školy, neponáhľam sa do práce. Len sa veziem za svojím turistickým cieľom. Snáď prídem tam, kam mienim. Ak nie, nevadí, organizovane poblúdim a potom sa pustím do študovania mapy.

Veru, občas je človek v zahraničí v autobusoch trochu nesvoj. Sedím v dobrom spoji? Mám už vystúpiť? Treba stlačiť stop? Niektorí domáci k tomu ešte pridajú, keď vám dajú významne najavo, že sa správate inak, ako sú oni zvyknutí. Tešia sa, že ich mesto niekoho zaujíma? Otravuje ich cudzí jazyk?

Cestovanie mestskou hromadnou dopravou môže byť zážitkom aj v Bratislave. Neviem, kde inde by ma vodiči tak dokonale „vyhrkali“. Na pocit odlietajúcich kolies si po čase zvyknete, aj to má svoje čaro.

Na to, aby ste mhd mohli cestovať bezstarostným dovolenkovým spôsobom, je fajn mať ten správny lístok. V mnohých mestách je práve táto časť veľkou skúškou. Informácie o tom, ako dlho môžem lístok využívať, som na to kúsku papiera hľadala márne. (Revízorov naopak nebolo treba hľadať, boli všade.) Bratislava je zase známa automatmi so slimačím tempom. Vo Varšave mali naopak mašinky na lístky aj priamo vo vozidle, takže sa vám nemohlo stať, že ste zmeškali spoj, lebo ste si nestihli kúpiť lístok

Varšava sa v mojich spomienkach zapísala výborne aj vďaka bicyklom. Dali sa požičať na každom kroku, neboli drahé a navyše bolo mesto pre cyklistov aj prispôsobené. Celé centrum križovali cyklotrasy. Odvtedy hovorím, že bicykle sú mojou obľúbenou mestskou dopravou.

Tesne za nimi je metro. Prvý raz som sa s ním viezla v Prahe. Nesmierne ma fascinovalo, že naň netreba dlho čakať a ako rýchlo sa ním možno dostať z bodu A do bodu B. Doma si občas povzdychnem, že metro Bratislave naozaj chýba (a to v našom hlavnom meste nežijem).

Ak ste sa na cestách zorientovali v mestskej doprave, ste tam už skoro ako doma. A ak náhodou nastúpite na zlý spoj, aspoň uvidíte niečo, čo ste neočakávali. To nikdy nie je na škodu. Môžete to praktizovať aj vo svojom bydlisku. I v menších mestách sa stáva, že niektoré čísla autobusov znejú cudzo a vlastne neviete, kam mieria. Alebo ste sa nikdy neodviezli na konečnú, veď načo. Prípadne vôbec verejnou dopravou necestujete. Oplatí sa to vyskúšať. Napriek občasnej absencii klímy, tlačenici a nie vždy lahodiacemu cestovnému poriadku. Ale o tom inokedy. Minimálne nazbierate pár zážitkov.

Čo ma naučil francúzsky vidiek (nielen) o obliekaní

21.09.2017

Prvé dni v malej dedinke vo Francúzsku neprebiehali z hľadiska počasia podľa predstáv. Bolo chladnejšie, ako som očakávala. Dlhšie rifle, ktoré som nosila, si pýtali oprať, a tak som po niekoľkých dňoch vytiahla tepláky.

Po prečítaní zrecyklujte

24.04.2017

Šetrím papier. Vždy, keď si idem na počítači vytlačiť viacstranový dokument, dávam to obojstranne. Horšie je, že niekedy všetko nevyjde ako má, a namiesto toho, aby som papier ušetrila, zničím dva. Na pokazené papiere mám liek, môžete si z nich spraviť loďky. Ale opovážte ich pustiť dole riekou, už teraz je riadne špinavá… Mať výčitky kvôli spotrebe [...]

Na čo sú nám spomienky (na Facebooku)

04.10.2016

Facebook spomína už niekoľko mesiacov. Pripomína nám priateľov, fotky aj statusy…na ktoré by sme radšej zabudli. „Dnes pred 7 rokmi,“ upozorňuje Facebook na výkvet zo svojho archívu a ja s úškrnom hľadím na „fotku“ z mojej virtuálnej farmy. Oduševnene som sa o ňu starala, len čo sa rozmohol boom modrej siete. Správy stále frčali aj na [...]

Andrej Babiš, Monika Babišová

Šokujúci rozchod po 30 rokoch. Babiš s manželkou Monikou oznámili koniec vzťahu

19.04.2024 18:06

Ubezpečili, že ich rodinné väzby zostanú aj kvôli deťom pevné.

kravy

Kmeň vtáčej chrípky H5N1 detegovali aj v kravskom mlieku, upozornila WHO

19.04.2024 17:46

Nateraz nie je známe, ako dlho môže vírus v mlieku prežiť.

SR Požiar Osada Stropkov Situácia Mimoriadna POX

Polícia začala v súvislosti s požiarom v Stropkove trestné stíhanie

19.04.2024 17:17

Po požiari, ktorý zničil deväť obydlí, ostalo bez strechy nad hlavou 49 tamojších obyvateľov, z nich 29 detí.

Ukrajinskí vojaci ďakujú Slovákom za zbierku na muníciu

Zbierka na muníciu raketovo rastie, podporila ju i Čaputová. Ďakujeme, bratia Slováci, odkazujú ukrajinskí vojaci z frontu

19.04.2024 16:30, aktualizované: 17:35

Ciieľ bol najskôr vyzbierať jeden milión eur. Vzhľadom na obrovský ohlas a ochotu posielať peniaze obrancom, je zbierka bez finančného a časového limitu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 24
Celková čítanosť: 61276x
Priemerná čítanosť článkov: 2553x

Kategórie