Založ si blog

Málo koľají

Ako študent ocením akýkoľvek spôsob dopravy zo západu na východ našej krajiny. Nebránim sa ani vlakom, ale viete. To, čo sa u nás nazýva „posilnením spojov“ si ja prekladám ako ďalší cholesterol v srdcovej cieve.

Aby ste mohli bližšie pochopiť moju metaforu, nemusíte otvárať skriptá z bratislavských univerzít. Moje znepokojenie pramení z toho, že cestovanie týmto spôsobom vám nielenže skráti život o minimálne osem hodín (v mojom prípade), ale prídete aj o citlivosť zadku. Ten si prestanete cítiť už pri zvolenskej stanici, kde sa to mladými pubertiakmi len tak hemží. Tí cestujú s batožinami porovnateľnými s turistickou výstrojou, ktorú nosí Kubáni do Tatier ku kamzíkom. Cestujú neprekonateľnú vzdialenosť zo Zvolena do Žarnovice či do Šurian.

Počas týchto príjemných chvíľ sa mi v kupé vystriedalo široké spektrum ľudí, ktorí majú rôzne problémy. Niektorí zmizli, len čo objavili absenciu zásuviek pre chytrý smartfón, ktorý musí mať dnes každý. Iní majú chorobnú potrebu sa s vami rozprávať o svojich problémoch, ktoré ich čakajú na nasledujúcej prestupnej stanici, či o zajtrajšej operácii. Vloženie slúchadlá do ucha v takej situácií je rovnaké, ako by ste dotyčnému ukázali prostredník. Keď to urobíte, medzi pesničkami, kedy je ticho, začujete posmešné odkazy na vašu adresu, necitlivý prístup a závislosť na telefóne.

Nie, nie je to ako v seriáloch či vo filmoch, kde si s náhodnými ľuďmi poviete o svojich zlých snoch a potom niekto vytiahne prútik, aby odohnal dementora.

Čas je na týchto cestách nepodstatná informácia. Osobák, ktorý ide z Michaloviec do Košíc má už na takejto mizernej vzdialenosti ambíciu nabrať tridsaťminútové meškanie, ktoré sa snaží vykryť na staniciach, kde má stáť dlhšie. A potom nabrať ďalšie meškanie. To ma konečne privádza k pointe článku. Denne prejde po slovenských železniciach asi tisíc spojov. Tisíc spojov! Na Slovensku! Neveril som tomu, ale je to tak. Potom mi doplo, že každé meškanie spôsobujú vlaky sebe navzájom. Nemôžu sa predsa pchať na jednej koľaji traja.

Nie som šťastný, keď sa v správach objaví informácia o posilnení spojov na týchto trasách. Nie je to dobré. Navyše, keď sa zamyslíme, že priestor berie aj slávny český dopravca, ktorý má luxus v podobe stevardiek a žltej farby, nadobúdam pocit, že si z princípu konkurujú, a všetko si to odnesieme my – cestujúci. Rýchlik je pre mňa synonymum pre meškanie. Bohužiaľ.

Čo ma naučil francúzsky vidiek (nielen) o obliekaní

21.09.2017

Prvé dni v malej dedinke vo Francúzsku neprebiehali z hľadiska počasia podľa predstáv. Bolo chladnejšie, ako som očakávala. Dlhšie rifle, ktoré som nosila, si pýtali oprať, a tak som po niekoľkých dňoch vytiahla tepláky.

Prečo využívať na výletoch mestskú hromadnú dopravu

30.08.2017

Keď sa veziem s domácimi v autobuse, cítim sa ako jedna z nich. Zároveň mám však zvláštny nadhľad. Vidím viac ako oni. Všímam si, kde autobus zastane. Kto nastupuje. Ako sa ľudia v autobuse správajú. Čo je iné, ako u nás.

Po prečítaní zrecyklujte

24.04.2017

Šetrím papier. Vždy, keď si idem na počítači vytlačiť viacstranový dokument, dávam to obojstranne. Horšie je, že niekedy všetko nevyjde ako má, a namiesto toho, aby som papier ušetrila, zničím dva. Na pokazené papiere mám liek, môžete si z nich spraviť loďky. Ale opovážte ich pustiť dole riekou, už teraz je riadne špinavá… Mať výčitky kvôli spotrebe [...]

forró, fico, galanta

Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len Forró, nie celá strana. Inak sa to čítať nedá

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

Jaroslav Naď

Naď: Najväčšou výzvou pre NATO bude odolať dezinformačným útokom

29.03.2024 11:47

Podľahnutie premysleným kampaniam, na ktoré je podľa štatistík Slovensko náchylné, môže podľa Naďa oslabiť celkovú dôveru v NATO a Alianciu samotnú.

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Juhozápad Grécka zasiahlo pomerne silné zemetrasenie

29.03.2024 11:04

Otrasy bolo cítiť aj na Kréte a v Aténach.

Poľsko, NATO

Odborníci: Jednostranným vyslaním vojakov sa nestane celé NATO účastníkom vojny

29.03.2024 10:25

Na zatiaľ nepublikovanú správu nemeckých odborníkov sa odvoláva agentúra DPA.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 24
Celková čítanosť: 61179x
Priemerná čítanosť článkov: 2549x

Kategórie